Bag enhver bogudgivelse gemmer der sig som regel en god historie, enten om selve bogen, bogens tema eller om dig som forfatter. Den historie kan samtidig være den, der er med til at gøre bogen synlig og vække opmærksomhed på avisredaktioner, hos anmeldere, i interesseorganisationer, hos foreninger, hos bloggere, på sociale medier med videre. Ofte skal der mere til end blot at fortælle, hvad bogen handler om, og det kræver et godt blik for den gode historie at viderebringe det budskab. Skriveforlaget tilbyder en række genretilpassede PR-pakker, som klæder dig på til markedsføring for lige netop din bog over for relevante medier, bogbloggere og sociale medier.
Pressemeddelelse
Når vi på Skriveforlaget skriver en pressemeddelelse som led i udgivelsen af en bog, er den altid skrevet, som var det allerede en historie i en avis eller et blad. Det gør, at journalisten i princippet ikke behøver gøre andet end at kopiere teksten ind i sin avis eller sit blad. En perfekt formuleret pressemeddelelse med den perfekte nyhed/historie er dog desværre ingen garanti for, at de medier, du sender den til, også får læst den. Medier modtager hundredvis af pressemeddelelser hver eneste uge året rundt, så det kan være en rigtig god ide at ringe til dem og følge op på, om de nu har modtaget og set din pressemeddelelse. At de får et opkald fra dig med et lille pitch, mens de hurtigt kan gå ind og finde mailen og se, hvad du har at tilbyde, er måske i virkeligheden den nemmeste måde at fange deres interesse. Vi har efterhånden stor erfaring i at vide, hvilke medier som omtaler hvilke typer bøger, hvornår det perfekte tidspunkt er at udsende pressemeddelelsen, og hvornår og til hvem, det er en fordel at følge op på pressemeddelelsen – så den erfaring nyder du godt af, hvis du vælger en af vores pr-pakker. Du kan dog godt selv stå for at skrive og udsende en pressemeddelelse. I så fald anbefaler vi dig at købe Skriveforlagets PR-guide.
Bogbloggere
Selv den bedste pressemeddelelse er desværre ingen garanti for, at en bog bliver omtalt eller anmeldt i de landsdækkende medier, hvor der er stor konkurrence om journalisternes gunst. Langt større sandsynlighed er der så heldigvis for, at du kan få en eller flere af de efterhånden mange bogbloggere til at anmelde dine skriverier. Nogle bogbloggere er blevet meget store og travle, men de fleste bloggere er glade for at modtage gratis bøger at læse. Der er altså en fair chance for, at de også gerne vil læse din bog. De fleste bogbloggere har endda både en blog, en Facebook-side og en Instagram-profil, hvor de publicerer deres anmeldelser. Vi har en lang og altid opdateret liste over bogbloggere, og hvilken genre bøger de anmelder, som vi selvfølgelig bruger, når du køber vores hjælp til pr. Og er det en opgave, du selv vil i gang med, er der også her masser af tips at hente i bogen Skriveforlagets PR-guide.
Sociale medier
Facebook, Instagram, LinkedIn. Tre store sociale medier, som alle kender. Men der er andre, som også kan være relevante at bruge i promovering af en bog – YouTube for eksempel. Præcis hvilke sociale medier, der egner sig til din bog, er en del af det, vi guider dig i, når du køber en pr-pakke, ligesom vi udarbejder en plan for, hvornår og hvad du med fordel kan slå op på de sociale medier. I en tid, hvor det bliver mere og mere nøglehulsagtigt at få et budskab igennem via traditionelle medier som aviser, blade, radio og tv, er sociale medier som pr-platform en gave for bogudgivelser. Så post løs – brug os som sparringspartner, eller få tips og tricks i bogen Skriveforlagets PR-guide.