Vejen til Helvede er brolagt med adverbier

 

 

Stephen King hader adverbier. Det bør du faktisk også gøre, hvis dit mål er at skrive godt!

 

Læs disse to sætninger – den ene med et adverbium og den anden med et aktivt verbum:

 

“Han lukkede døren hårdt.”

“Han smækkede døren.”

 

Hvis du er Stephen King, kan du lide den anden og hader den første.

For King hader adverbier.

 

“Adverbier,” skriver King i sin klassiske bog ”On Writing”, “synes at være skabt med den frygtsomme forfatter i tankerne. Ved at bruge adverbier fortæller forfatteren os normalt, at han er bange for ikke at udtrykke sig klart, eller at han ikke får illustreret sin pointe.”

 

Det giver mening. “Hviskede” giver et mere levende billede end “talte sagte”. “Sprintede” lyder bedre end “løb hurtigt”. Eller “råbte” versus “råbte højt.” Er der i øvrigt nogen anden måde at råbe på?

 

Men følger King sit eget råd? Ja, det gør han.

 

Statistiske analyser af verdens bedst sælgende forfattere, som Hemmingway, Steinbeck, Tan, Dickens, Austen og King, viser, at der er en klar sammenhæng mellem gode anmeldelser og antallet af adverbier. Dette gælder både, når man sammenligner bestsellerforfattere med mindre succesfulde kolleger, og også når man sammenligner de mest succesfulde værker af en forfatter med mindre succesfulde værker af samme forfatter. *

 

Faktum er at anmeldere ofte vurderer bøger højere, når forfatteren bruger færre adverbier pr. 10.000 ord, end andre bøger af samme forfatter, hvor han bruger flere.

 

Edison kan identificere adverbier i to sammenhænge i dit manuskript. Adverbier i teksten, som for eksempel:

 

Han brokkede sig højlydt, og slog sin knytnæve hårdt ned i bordet, så glassene væltede

 

eller

 

Hun vendte sig rasende mod ham. ”Ud”, skreg hun højt og lukkede døren hårdt .

 

I begge disse eksempler kan du være mere præcis og illustrere det, der sker gennem personernes handlinger eller dialog. For eksempel:

 

”Det er utroligt, hvad man skal finde sig i.” Han hamrede sin knytnæve i bordet, så glassene væltede.

 

Eller

 

Hendes øjne var smalle streger, da hun vendte sig mod ham. ”Ud”, sagde hun og lukkede døren.

 

 

I de to ovenstående eksempler er skrivningen præcis, og personernes følelser er udtrykt gennem deres handlinger. Man kan se dem for sig – den vrede mand og den rasende kvinde. Men ikke et sted står der, hvad de føler. Ved hjælp af præcis skrivning får du fortalt historien uden at tvinge den ned i halsen på læseren. Det vil dine læsere elske dig for. Edisons analyse viser dig hvor adverbierne har sneget sig ind, og gør det lettere for dig i din redaktionsproces at få luget ud i dem.

 

Derudover identificerer Edison også adverbier, der bruges i forbindelse med dialog, som for eksempel:

 

…,sagde hun højlydt

… sagde han vredt

… råbte hun surt

 

Hvis du er nødt til at bruge adverbier til at få dine læsere til at forstå tonen i dialogen, bør du overveje om du ikke kan gøre dialogen mere præcis, som for eksempel:

 

”Fang tyven!” – man er næppe i tvivl om at dette bliver sagt meget højt)

”Slip mig!” – heller ikke her, er man i tvivl om, at den, der taler ikke er tilfreds med situationen.

 

Du bruge Edisons dialograpport til at gøre din dialog bedre og skarpere.

 

Begge rapporter sammerligne dit adverbieniveau henholdsvis generelt i teksten og i forbindelse med dialog med andre bøger i samme genre og samme målgruppe, så du kan se om dit eget manuskript ligger under, er på niveau med eller ligger over.

 

Det er næppe sådan, at alene det at fjerne alle adverbier fra dit manuskript øjeblikkeligt forvandler dig til en fantastisk forfatter eller sikrer at dine bøger stryger direkte ind på bestseller-listerne.

 

Men hvis det at undgå ord, der unødigt (ups!) modificerer verber, og at skrive på en mere direkte måde, er god latin for nogle af de bedste forfattere i verden, og giver dem bedre anmeldelser, er det værd at overveje for alle os, der skriver og gerne vil udgive. Det er i hvert fald en enkel måde at få ryddet op i dit sprog, så dit budskab ryger direkte ind på lystavlen hos dine læsere.

 

Derfor er det fremadrettet værd at tænke over følgende, når du skriver:

Brug handlingsverber i stedet for adverbier.

Undgå klicheer.

Når du er færdig med et udkast, så prøv at skære det ned med en tredjedel: Resultatet vil være mere præcist, mere forståeligt og mere brugbart for læseren.

 

Som Mark Twain skulle have sagt: “Jeg havde ikke tid til at skrive et kort brev til dig, så jeg skrev et langt til dig.”

 

* Ben Blatt: Nabokov’s Favorite Word Is Mauve: What the Numbers Reveal About the Classics, Bestsellers, and Our Own Writing

 

 

Del dine tanker